Monday 16 July 2012

Mari memudingkan diri :)

Bosan-bosan hari Sabtu aku try wat puding roti. Apa yg boleh aku katakan, cara nak buat sgtlah senang. Sedap pulak tu. Anak-anak suka kecuali mija dan hband aku x suka puding-puding ni. Dessert2 manis mmg diaorg x suka. Rugikan??? Aku kalau makan kat hotel yg ala2 buffet tu sure aku cari dessert ngan cake yg sedap2 dulu. Hahahahaha... Resepi Puding Roti ni dapat dari rakan fb. Adik aku yang no 2 dan adik aku yg no 7 dah try resepi ni. Ok moh kita try resepi ni.
Sgt sesuai sbgai dessert di Bulan Ramadhan nanti.

Puding Roti Karamel



















 
 
BAHAN2 :
3 s/b besar gula pasir
4 keping roti gardenia
3 biji telur
2 cwn air suam
1 cwn susu pekat manis
esen vanilla

CARA2:
Taburkan gula pasir dlm loyang dan panaskan dengan api perlahan sehingga perang & ratakan
Biarkan sejuk sebentar.
Koyak2kan roti kecil2 dan blender bersama air suam sehingga halus+susu pekat+esen vanilla..
Pukul telur sebentar dengan garfu dan tapiskan
Campurkan dengan bahan2 yang dikisar.
Kacau sebati dan tuangkan keatas karamel(gula hangus tadi)
Panaskan Pengukus dan kukus selama 30minit / sehingga masak.
Puding dah sejuk baru diterbalikkan.
 
* Aku x buat 1 cwn susu pekat tapi aku adjust skit. Aku kurangkan supaya tidak terlalu manis. Alhamdulillah rasanya menepati selera kami.

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment