Wednesday 18 July 2012

Sambal Pencicah Buah pelam

Assalamualaikum...
Semalam, hband aku outstation ke Bukit Gantang, Perak. Balik dari outstation tu, sempat juga dia singgah ke Tapah belikan kami jambu air dan jambu batu. Penat jugak melayan kerenah 'bunga-bunga' kat rumah ni. Ada yg menjerit, melompat ler, kejar mengejar...fuhhhh mencabar sungguh menjaga mereka ni. Belum lagi dapat anak lelaki ni. Hehehehehe...


Bila ayah mereka balik, sikecik Raihana lah paling happy dengan mulutnya cuba bertutur bahasa hanya dia je yg paham. Dapat je ole-ole tu, terus aku buat sambal pencicah. Bila buat sambal pencicah ni, terus teringat akan arwah abah (bapa mertua). Setiap kali balik rumah mertua, bila ada je buah pelam, sure arwah Abah suh aku buat sambal pencicahnya. Kenangan sangat time tu. Sedih pulak. Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan org beriman. Amin.....
Buat sambal pencicah ni mudah je. Resepi dari mak aku. Ni resepinya.

Bahan-bahan :
5-10 tangkai cili kering / terpulang ikut tahap kepedasan
Belacan sebesar ibu jari
Kicap x kisah jenama apa
Gula secukup rasa
Bahan-bahan pencicah

Cara membuatnya :
Rebus cili kering sehingga lembut. Belacan hendaklah dibakar. Tumbuk cili kering, belacan dan gula. Tumbuk sehingga lumat. Campurkan dengan kicap. Kemudian rasa. Jika kurang manis tambahkan gula. Kepekatan sambal ikut selera masing-masing. Ada jugak org guna cili padi. Tapi x kisah sebenarnya, aku lebih suka cili kering coz x lah sepedas cili padi. Siap....
Brand kicap yg aku gunakan adalah cap telifon. Jangan x caya. Kicap ni aku beli dari member adik aku. Hanya dijual di negeri Perlis je. Sedap pun sedap. Buatan org melayu dan yg pasti halal. :)
Kicap cap Telefon Perlis mariiii !

Sedap sehingga menjilat jari :)

Selamat mencuba.....

No comments:

Post a Comment